Skip til hoved indholdet
    Hjem Hvad gør vi? Nyheder om skole og uddannelse Minidrivhuse gør elever mere klimabevidste

Minidrivhuse gør elever mere klimabevidste

Elever på Skovbrynet Skole i Gladsaxe har arbejdet med emner som bæredygtigt landbrug og klimaforandringer. Det sker gennem eksperimenter i små, specielle drivhuse.

Basilikumplanten vokser stødt fra dag 1 til dag 22-

Sådan ser basilikumproduktionen ud fra drivhuset kamera.

Eleverne på Skovbrynet Skole har arbejdet med bæredygtigt landbrug og klimaændringer ved hjælp af Tinyfarms – små drivhuse, hvor de selv kan styre temperatur, lys og gødning. Sammen med Gladsaxe Pædagogiske Videncenter har skolen testet de små, særlige minidrivhuse, der gør det muligt for eleverne at lære gennem spændende eksperimenter. Nu bliver konceptet udbudt til alle skoler i Gladsaxe.

Eleverne påvirker planternes udvikling

Med Tinyfarms har elever fra 4.-6. klasse set, hvordan basilikumplanter vokser forskelligt, afhængigt af hvor meget lys og gødning man tilsætter. I ni forskellige bøtter vokser planterne hurtigt og kraftigt, mens eleverne lærer, hvordan forskellige miljøforhold påvirker planternes udvikling.

- Det er som at have sin egen lille mark, hvor man styrer vejret. Det er en stor opgradering fra den karseproduktion, som mange husker fra deres egen skoletid, siger Knud Skov, som er naturfagslærer og konsulent i Gladsaxe Kommune.

Projektet hjælper eleverne med at udvikle kritisk tænkning, nysgerrighed og forståelse for miljøet gennem praktisk undervisning.

Ny teknologi i undervisningen

Gladsaxe Kommune ønsker at integrere ny teknologi i undervisningen, når det giver særlig værdi for læringen. Og samarbejdet med Tinyfarms har vist sig at være et godt eksempel på, hvordan teknologi kan bruges til at gøre undervisningen mere spændende og relevant.

Udover TinyFarms har Gladsaxe Pædagogiske Videncenter gennem årene testet og indført mange praksisfaglige redskaber, der gør undervisningen på Gladsaxes skoler mere interaktiv og håndgribelig – især inden for naturfagene. F.eks. håndholdte, digitale mikroskoper, så man kan optage og forstørre, og gennem Virtual Reality får eleverne mulighed for at komme på en rejse ind i kroppen og studere organerne.

Skoleafdelingen

Rådhus Allé 7
2860 Søborg

skole@gladsaxe.dk
Få teksten læst op Tilgængelighedserklæring Giv os feedback