Hjem Hvordan gør vi? Hvad gør vi, når læring er svær?

Hvad gør vi, når læring er svær?

Det kan være svært og udfordrende at lære nyt. At gå i skole handler jo netop om at lære, og de fleste skoleelever kender derfor til den forvirring, der opstår, når de går i gang med nye opgaver.

”Pitten” er en metode, der giver elever mod på at lære nye ting samt strategier til at tackle de udfordringer, de støder på undervejs.
At ”være i pit” betyder, at man er stødt på et problem. Man sidder fast og bliver forvirret, og som vist på illustrationen herunder bruges pitten til at lære eleverne, hvordan de bringer relevante løsningsstrategier i spil, så de med ny viden og en dybere forståelse kan komme ud af pitten, klar til nye udfordringer.

I klasseværelset bruger læreren eller pædagogen typisk pitten til at forklare eleverne, hvordan de kan gå til nye opgaver:

• Man møder en udfordring og kan ikke umiddelbart se løsningen
  • Man oplever det som en indre konflikt og bliver usikker (her er man i pit)
  • Man vælger de løsningsstrategier, der kan hjælpe en videre (forinden har klassen arbejdet med løsningsstrategier)
  • Man kommer op af pitten med ny viden, dybere forståelse og klar til nye udfordringer
  • Når eleverne lærer at forholde sig åbent til usikkerheden og finde strategier til at komme igennem udfordringerne, oplever de succes og glæde ved at lære. Pitten danner grundlag for et fælles sprog i klassen, der styrker læringsfællesskabet og minder eleverne om, at det er naturligt at tvivle og fejle.

Du er en god støtte for dit barn, når du ved, at det at være i pit ikke er ensbetydende med, at der er noget galt. Det betyder derimod, at dit barn er i fuld gang med at lære noget nyt. Når dit barn er i pit, kan du for eksempel hjælpe med spørgsmål som:

• Skal vi se, om du har haft lignende oplevelser før og hvad du gjorde?
  • Hvad plejer I at gøre i klassen, når det bliver svært?
  • Er der en af dine venner, vi kan ringe til?

Husk at rose og fejre dit barns indsats, når han/hun er kommet ”op af” pitten og tal med dit barn om, hvilke strategier der skulle til for at løse problemet.

Hør elever fra Stengård Skole fortælle om pitten - når ny læring er svær: