Hjem Hvordan gør vi? Hvordan lærer eleverne?

Hvordan lærer eleverne?

I Gladsaxe Kommune ønsker vi at lære børn og unge at lære ...  med andre ord at lære at lære. Det gør vi blandt andet ved at sikre, at børnene hele tiden ved, hvad de skal lære, og hvilke skridt de skal tage for at nå deres mål.

• Hvad skal jeg lære?
  • Hvor langt er jeg kommet?
  • Hvad er mit næste skridt?

De tre spørgsmål kan guide eleverne til en bevidsthed omkring egen læring, og alle omkring børnene, både lærere, pædagoger og forældre, kan bruge spørgsmålene som inspiration til at tale læring med børnene.

Tydelige læringsmål

Tydelige læringsmål hjælper eleverne til hele tiden at vide, hvad der er deres næste skridt hen mod målet. Efter endt arbejde kan eleverne nu enten selv eller i samarbejde med en lærer eller pædagog vurdere, om målet er nået, og sammen kan de beslutte, hvad der er elevens næste udviklingsskridt.

På den måde får eleverne strategier til at komme tættere på deres mål og bedre muligheder for at vurdere egen progression. Det er den bevidsthed, der skal motivere dem og gøre det meningsfuldt at lære nyt.

At kunne definere et mål, være bevidst om hvor langt man er nået på vej mod målet og vide/undersøge, hvad det næste skridt er, kan bruges i alle henseender resten af livet, når man står over for nye udfordringer.

Læs mere her