Hjem Hvordan gør vi? Hvordan lærer vi med teknologi?

Hvordan lærer vi med teknologi?

I Gladsaxes skoler sikrer vi, at når vi arbejder med teknologier og bruger internettet i undervisningen, spreder vi samtidig ’gode IT-vaner’ blandt eleverne.

Den teknologiske udvikling ændrer vores samfund med høj hastighed. Derfor skal vi i folkeskolen ikke længere opfatte IT og medier som et til- eller fravalg, men derimod i stigende grad se digitale kompetencer som et grundvilkår for, at eleverne trives og klarer sig godt i livet.

Et usynligt liv

Teknologi og dermed også internettet giver mange muligheder i forbindelse med undervisning og læring.

Stort set alle børn og unge har i dag et digitalt liv. Et liv, der er lige så betydningsfuldt for deres sociale status og rolle i fællesskabet, som når de færdes blandt kammerater i den virkelige verden. Men fordi deres digitale liv umiddelbart ikke er synligt for os voksne, kan det være svært at tale med dem om de faldgruber, de støder på, når de er online.

Derfor skal børn og unge lære at begå sig fornuftigt og ansvarligt på nettet, hvor de risikerer at møde forskellige former for krænkelse og overgreb. Det er svært - måske endda tæt på umuligt - at holde de potentielle virtuelle farer helt ude af børnenes verden, og vi bør i stedet fokusere på at hjælpe dem med at navigere sikkert og med sund fornuft, når de er online.

Inspiration til forældre

Inspiration til lærere og pædagoger

Teknologiforståelse i praksis

• Skole i Gladsaxe tester virtual reality mod mobning