Elever i 0.-3. klasse

Her finder du inspiration, gode råd og links til, hvordan du kan hjælpe og støtte dit barn i hans eller hendes digitale færden.

Hvordan forholder du dig til dit barns færden på internettet?

• Anerkend at det digitale liv er en del af børnenes hverdag. Så bliver det nemmere at tale om det
  • Vis interesse og spørg ofte ind
  • Vær med. Naviger sammen rundt i onlinejunglen og find frem til spil og apps, som er sjove og lærerige for dit barn. Skab en åben dialog om nettets både positive og negative sider. Du vil øge chancerne for, at dit barn også i teenagealderen vil komme til dig, hvis han/hun oplever noget ubehageligt

Hvordan kan du starte en samtale med dit barn?

• ”Nogle gange kan man se eller høre noget på mobilen eller computeren, som man synes er uhyggeligt eller klamt, og som det kan være svært at glemme bagefter. Så skal man sige det til en voksen, så man ikke er alene med det.”
  • ”Det er dig selv, der kan mærke, hvilke ting der ikke er rare for dig at se eller høre på.”
  • ”Har du lyst til at vise mig, hvordan man spiller det der spil?”
  • ”Man kan godt møde nogen på nettet, som driller og siger dumme ting. Hvis du oplever noget i spillet eller chatten, som du får det dårligt over eller bliver ked af, så sig det til mig. For det er ikke i orden at sige grimme ting til hinanden – heller ikke på nettet.”
  • ”Du er nødt til at vente med at se den her film, til du er blevet ældre. Men vi kan se den her sammen i stedet for.”
  • ”Det er da ikke særlig rart at høre på, at nogen taler til hinanden på den måde. Lad os se noget andet i stedet for.”
    (Kilde: Red Barnet)

På Red barnets hjemmeside finder du desuden ”Din digital vejviser” med flere gode råd til, hvordan du guider dit barn

Inspiration og vejledning omkring dit barns digitale liv

Skoleafdelingen