Elever i 4.-6. klasse

Her finder du inspiration, gode råd og links til, hvordan du kan hjælpe og støtte dit barn i hans eller hendes digitale færden.

Hvordan forholder du dig til dit barns færden på internettet?

• Anerkend, at det digitale liv er en del af børnenes hverdag. Så bliver det nemmere at tale om det.
  • Vis interesse og spørg ofte ind.
  • Vær med. Naviger sammen rundt i onlinejunglen og find frem til spil og apps, som er sjove og lærerige for dit barn. Skab en åben dialog om nettets både positive og negative sider. Du vil øge chancerne for, at dit barn også i teenagealderen vil komme til dig, hvis han/hun oplever noget ubehageligt.
  • Hvis du føler dig lost, når det kommer til dit barns digitale liv, så vend det til en fordel. Du kan spørge nysgerrigt og interesseret og bruge barnets svar til at åbne samtalen endnu mere op. Børn og unge har nødvendigvis ikke noget at skjule og sætter pris på din interesse.

Hvordan kan du starte en samtale med dit barn?

• ”Er der sket noget nyt på nettet/de sociale medier?”
  • ”Hvem er du ven med?”
  • ”Ved du godt, at du ikke må dele billeder og video af andre uden at spørge om lov?”
  • ”Kan du finde på at skrive med nogen du ikke kender?”
  • ”Hvilke ting skriver du, når du er på nettet?”
  • ”Er du med I nogle grupper?”

(Kilde: "Børn og sociale medier" af Lykke Møller Kristensen)

Inspiration og vejledning omkring dit barns digitale liv