Hjem Hvad gør vi? Hvilke kompetencer skal børn og unge lære?

Hvilke kompetencer skal børn og unge lære?

Det 21. århundredes kompetencer beskriver de kompetencer, fremtidens borgere skal have, for at klare sig godt som demokratiske medborgere, der bidrager positivt til samfundsudviklingen.

Arbejdet med det 21. århundredes kompetencer handler altså om at målrette undervisningen i vores folkeskoler, så det, eleverne lærer og ikke mindst måden, de lærer på, udmøntes i kompetencer, der er efterspurgte og relevante i det samfund, der venter dem efter 9. klasse.

En del vestlige landes regeringer har beskrevet og indarbejdet disse i deres uddannelsesstrategier, og i Gladsaxe Kommune tager vi afsæt i seks kompetencer, der skaber dybdeforståelse og lærer eleverne at lære.

I Gladsaxes skoler tager vi udgangspunkt i følgende seks kompetencer:

• Medborgerskab
  • Kreativ og innovativ tænkning
  • Kritisk tænkning og problemløsning
  • Samarbejde
  • Personlige alsidige, sociale kompetencer

I filmene herunder har vi inviteret fire centrale nationale og internationale erhvervsfolk (Peter Kurtzhals, Novo Nordisk, Maria Langworthy, Microsoft og Kasper Koed, LEGO School)  og en fremtidsforsker (Anne Skare Nielsen) til at fortælle om de efterspurgte kompetencer.

FILM

I filmene herunder har vi inviteret fire centrale nationale og internationale erhvervsfolk (Peter Kurtzhals, Novo Nordisk, Maria Langworthy, Microsoft og Kasper Koed, LEGO School)  og en fremtidsforsker (Anne Skare Nielsen) til at fortælle om de efterspurgte kompetencer.

Peter Kurtzhals, Novo Nordisk

Anne Skare Nielsen, fremtidsforsker