Hjem Hvad gør vi? Hvordan klæder vi lærere og pædagoger på?

Hvordan klæder vi lærere og pædagoger på?

I Gladsaxes skolevæsen er vi i fuld gang med et kompetenceopbygningsforløb, hvor skolernes pædagogiske ledere og medarbejdere klædes på til arbejdet med elevernes teknologiforståelse. Vi bruger begrebet teknologiforståelse bredt og definerer det som en forståelse af, hvordan vi klæder børn og unge på til at klare sig godt og trives i et digitaliseret samfund.

Forløbet i teknologiforståelse er et af flere tiltag, der ruster skolernes og forvaltningens medarbejdere og ledere til at udvikle Fremtidens Skole, som beskrevet i de otte strategiske pejlemærker for Fremtidens Skole.

Kompetenceløftet fokuserer på de tre første pejlemærker:

• Børn og unge lærer fremtidens kompetencer
  • Læringsmiljøerne skabes i fællesskab og er fleksible
  • Digitale læringsmiljøer understøtter læring og digital dannelse

Læs om alle otte strategiske pejlemærker her.

Ud over at bidrage til elevernes øgede teknologiforståelse, fokuserer forløbet på at fremme en mere aktiv elevrolle og et mere aktiverende og motiverende læringsmiljø.

Kompetenceløftet finder sted i Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole, som Gladsaxe Kommunes skolevæsen indgik en partnerskabsaftale med i 2017. I Future Classroom Lab (FCL) udbydes en særlig linje af læreruddannelsen kaldet Future Classroom Teacher. Uddannelsen zoomer ind på teknologi som vilkår for den moderne skole, og FCL danner derfor de optimale rammer for kompetenceløftet, da både FCL-konsulenterne og de fysiske læringsmiljøer derinde er gearet til de arbejdsmetoder, vi ønsker at udbrede på Gladsaxes skoler.

Lederne startede i 2017, mens de første medarbejdere indtog Future Classroom Lab i efteråret 2018. Et forløb varer fire dage og giver viden og inspiration til at arbejde med fremtidens kompetencer, læringsmiljøer og teknologier i praksis. Idet de fire dage kun giver et begrænset indblik i de temaer, der berøres, fortsætter medarbejderne udviklingen af deres nye praksis med forskellige læringsforløb hjemme på skolerne. Her kan de blandt andet få hjælp fra ressourcepersoner i kommunen eller konsulentbistand fra FCL.

Eksperimenter og læringszoner

Kompetenceudviklingsforløbet giver Gladsaxes medarbejdere og ledere erfaring med at arbejde i et såkaldt læringslaboratorium og med en læringszonetænkning, hvor læringsmiljøet er delt op i forskellige zoner, der understøtter forskellige typer aktiviteter og i øvrigt er proppet med både digitale og analoge teknologier.

Indretningen i FCL giver inspiration til indretning af læringsmiljøer hjemme på skolerne, og deltagerne oplever betydningen af at udforske, kreere, innovere og have valgmuligheder - for eksempel i form af forskellige zoner og materialevalg til forskellige opgaver.