Praksisforsøg på Bagsværd Skole

Fra undervisningsprojekter til elevprojekter

Bagsværd Skole har i skoleåret 2018/19 arbejdet med motivation og fysiske læringsmiljøer på hele skolen.
Udskolingen har været særligt optaget af at undersøge, hvorfor motivationen hos flere af eleverne daler i takt med, at de bliver ældre, og hvordan de tænker, at en fremtidig skoledag kan se ud. I praksisforsøget vil skolen undersøge antagelsen om, at projektbaseret læring og et differentieret læringsmiljø, som understøtter dette, kan bidrage til at skabe motivation og engagement blandt vores elever.

I de ældste klasser har man desuden været nysgerrige på, hvad forskellige virksomheder og foreninger efterspørger ift. at bidrage ind i skolen.

På Bagsværd Skole er der store gangarealer, som ikke bliver udnyttet i dag, og skolen ønsker i forbindelse med praksisforsøget at kigge på disse uudnyttede arealer til at skabe differentierede læringsmiljøer.

Bagsværd Skole har indgået et samarbejde med Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole om at skabe differentierede læringsmiljøer, der understøtter et mere projektbaseret arbejde.

I praksisforsøget vil skolen undersøge antagelsen om, at projektbaseret læring og et differentieret læringsmiljø, som understøtter dette, kan bidrage til at skabe motivation og engagement hos eleverne. Desuden vil skolen kigge på, hvordan de nye læringsmiljøer kan bidrage til et øget samarbejde med foreninger og virksomheder. Ønsket er, at de nye læringsmiljøer styrker elevernes muligheder for fordybelse, kreativitet og iværksætteri.

Praksisforsøget forløber i skolens 7., 8., og 9. klasser.

Læs Bagsværd Skoles ansøgning til Praksisforsøgsudvalget her.

Praksisforsøget arbejder ud fra følgende strategiske pejlemærker:

Børn og unge lærer fremtidens kompetencer

Det er ambitionen, at eleverne tilegner sig kompetencer i at arbejde kollaborativt, innovativt, kreativt og problemorienteret.

Læringsmiljøerne skabes i fællesskab og er fleksible

Den fysiske indretning skal motivere til læring, eksperimenter og bevægelse.

Bedre anvendelse af skolens faciliteter

Kvadratmeterne både indenfor og udenfor på skolen udnyttes optimalt, så læringsmiljøerne er med til at understøtte den læring, der foregår.

Skolen samarbejder i og med lokalområdet

Det er ambitionen, at det lokale erhvervsliv samt foreningsliv skal indgå partnerskaber med skolen for at understøtte den problembaserede læring med virkelighedsnære problemstillinger.

De pædagogiske pejlemærker bliver omsat til fysiske læringsmiljøer med følgende fokusområder.

At Bagsværd Skoles områder skal have en god balance mellem åbne og transparente rum, afskærmede rum og områder, hvor man kan trække sig tilbage alene eller med en mindre gruppe af kammerater og fordybe sig.

At rum indrettes med multifunktionelt inventar, der giver eleverne medbestemmelse over, hvor de ønsker at arbejde.

At alle områder har flere besked- og samlingszoner og gerne i flere størrelser, så man kan samles på mange måder.

At rummene indrettes, så de skaber rammerne for at arbejde med problemstillinger stillet gennem samarbejde med foreninger og virksomheder, mere konkret at der eksempelvis er plads til at arbejde digitalt og producere løsninger.

At nære uderum tænkes mere ind i læringsmiljøerne og gøres tilgængeligt til leg og bevægelse.

Den pædagogiske praksis ændres således, at der ikke er fokus på at undervise, men i stedet at understøtte eksperimenterende læringsfællesskaber.

Gennem innovative processer vil eleverne blive stillet virkelige problemstillinger i samarbejde med virksomheder, foreningslivet og eksterne undervisere.

Bagsværd Skole har store gangarealer, som står tomme hen store dele af dagen. Disse arealer ønsker skolen at udnytte til at skabe læringsrum for udskolingens elever. Gange og lokaler gentænkes med fokus på indretning af et differentieret læringsmiljø, som består af flere forskellige funktionszoner.

De forskellige funktionszoner er:

• Multimediezone
  • Undersøgelseszone