Praksisforsøg på Gladsaxe skole
Fra klasseværelse til læringsrum
Praksisforsøget på Gladsaxe Skole 5. årgang udspringer af, at 5. årgang arbejdede med en ugentlig såkaldt flexdag. Her flexede eleverne mellem klasser og fag, hvilket som udgangspunkt fungerede godt. I praksisforsøget ønsker Gladsaxe Skole at ændre de fysiske læringsmiljøer, så de i højere grad inviterer til samarbejde, innovation og kreative processer og dermed lægger op til en mere sammenhængende og motiverende skoledag.
Skolen vil gerne udvide flexdagen på 5. årgang til hver dags formiddag, mens eftermiddagen holdes i de enkelte klasser. Derfor indrettes lokalerne to og to, hvor hver storgruppe har to lokaler med forskellige zoner og dermed forskellige arbejdsmuligheder, eleverne kan benytte.
Gladsaxe Skole har samarbejdet med en konsulent fra virksomheden ”MENSK” om forskellige indretningsmuligheder, der skal understøtte arbejdet med det projekt- og problembaserede arbejde. Ønsket er at afprøve forskellige arbejdsmåder og dermed undersøge, hvad der fungerer bedst.
Hypotesen er, at nye fysiske rammer med alsidige arbejds- og deltagelsesformer understøtter projektarbejde og problemløsning og dermed motivere eleverne til læring.
Praksisforsøgets formål er:
- at skabe rum for mere fordybelse i projekter
- at børnene finder læringsforløbene mere relevante
- at børnenes egen stemme i højere grad bliver hørt
Læs Gladsaxe Skoles ansøgning til Praksisforsøgsudvalget her.