Praksisforsøg på Grønnemose Skole

Mange børn og unge mister i løbet af deres skolegang motivationen og glæden ved faget matematik, især i det ældste klasser, hvor faget bliver sværere og mere kompleks. Heraf udsprang ideen til et praksisforsøg, som Grønnemose Skole er i fuld gang med at gennemføre.

Forsøget går ud på at indrette et matematiklaboratorium, hvor det fysiske læringsmiljø understøtter mange forskellige matematiske læreprocesser.

Læs Grønnemose Skoles ansøgning til Praksisforsøgsudvalget her

Matematiklaboratoriet, i daglig tale MATLAB, skal inspirere børnene til at udforske faget matematik både digitalt og analogt. Her skal der arbejdes kreativt med bevægelse og udvikling af spil, lege og konkurrencer, som skal være med til at løfte elevernes motivation i faget. Det nye læringsmiljø skal inspirere alle elever til at arbejde med matematiske kompetencer i sammenhæng med det 21. århundredes kompetencer. MATLAB vil emme af undersøgende, eksperimenterende og innovative læreprocesser, hvor eleverne bruger matematikken til problemløsning og bliver dygtige til samarbejde, ideudvikling og formidling.

”Peer to Peer” er den didaktiske og pædagogiske metode, der primært skal arbejdes med i MATLAB. Her skal eleverne udvikle matematikspil, lege eller konkurrencer (både analogt og digitalt), som de efterfølgende præsenterer og afvikler sammen med elever fra andre årgange. Peer to Peer er en metode, der øger motivationen og samtidig sikrer, at ny viden og kompetencer fæstner sig bedre hos både formidler og modtager.

Børnene skal tænke matematik på helt nye og anderledes måder, nå de udvikler spil eller konkurrencer. De skal i første omgang integrere matematiske elementer i udvikling af spillet, og de skal formidle deres spil eller konkurrence, så andre elever forstår reglerne, synes det er sjovt og lærer noget på samme tid.

I hele denne ideudviklingsproces lærer børnene at samarbejde, give og modtage feedback, tænke kreativt, kritisk og innovativt, alt sammen kompetencer, der vil gavne dem i det videre uddannelsessystem og senere på arbejdsmarkedet.

MATLAB’s åbne læringsmiljøer lægger op til masser af bevægelse, kreative, iterative processer og præsentationer, og på Grønnemose Skole er håbet, at de kan bryde mange elevers mentale, negative forestilling om matematik som noget svært og kedeligt. Matematik er en stor udfordring for nogen, men udviklingen af spil og lege for andre elever, både ældre og yngre, skal gerne give alle elever en følelse af, at de godt kan – også selvom det er svært.

Hele seks projektorer i loftet og whiteboardtavler på alle væge skal gøre MATLAB til et egnet showroom. Her er det planen, at forældrene løbende inviteres til at komme og se, hvad deres børn har arbejdet med, børnene laver en præsentation af deres spil, leg og konkurrence for deres publikum, som kan prøve og spørge ind til produktet. Forældrenes interesse og deltagelse har stor betydning for børnenes motivation og tilfredshed med egen indsats, og Grønnemose Skole håber derfor på stor opbakning til de åbne præsentationer.

Erfaringer viser, at et godt skole/hjem samarbejde styrker børnenes læring og trivsel i skolen. Skolen har brug for forældrenes viden om deres børn, og derfor har Grønnemose Skole spurgt både elever og forældre til råds om, hvordan et fremtidigt matematisk læringsmiljø skal se ud. ”Hvad skal der til, for at matematik bliver et fag, du vil elske?” og ”Hvornår lærer du bedst i matematik?” er nogle af de spørgsmål, børnene har svaret på, og de fremhævede især spil, konkurrencer og bevægelse i undervisningen. I følge børnene selv lærer de bedst, når de har mulighed for at løse deres opgaver på mange forskellige måder.

Forældrene gav også deres bud på, hvordan skolen skaber det mest fantastiske og inviterende matematiske læringsmiljø, som deres børn absolut ikke vil hjem fra. Ideerne var mange og talte blandt andet leg og læring, bevægelse, virkelige problemstillinger, konkurrencer og nye teknologier. Forældrene har desuden et stort ønske om, at det nye MATLAB skaber sammenhængskraft for hele skolen og inviterer alle børn samt deres familie og venner til at være sammen om matematikken på nye måder.

Alle lærere og pædagoger fra Gladsaxes folkeskoler er i gang med et kompetenceløft i teknologiforståelse, som foregår på København Professionshøjskole. MATLAB er tænkt som et oplagt læringsmiljø for skolens pædagogiske medarbejdere, hvor de kan omsætte deres nye viden og kompetencer til praksis. De erfaringer, medarbejderne løbende gør sig, deler de med lærere og pædagoger på de øvrige skoler via Gladsaxes læringsplatform Skoleportalen.

Det nye læringsmiljø, der skal bruges af alle årgange på skolen, er udviklet i et samarbejde mellem Grønnemose Skole og designvirksomheden UNO-UNIQA GROUP.

Følg udviklingen af Grønnemose Skoles MATLAB på Instagramprofilen matlab.gms